onsdag 18 november 2009

Dags att barnsäkra här hemma.


Heej på er!


Mmm majskrok med smör på, det är mumsig!


Idag har jag fått jaga lilleman här hemma för att han inte ska slå i alla kanter och dra i alla sladdar här hemma. Nu när han börjar lära sig att röra sig i gåstolen innebar det också att man måste ha 1oo% uppsikt över honom då han annars lätt klämmer fingrarna eller lyckas få tag i fjärrkontrollen m.m...


Farliga hörn!


Igår höll en otäck olycka på att hända här hemma. Jag lade lille Oscar i vår säng på övervåningen. Brukar göra så när jag hänger tvätt där uppe så jag lätt kan ha koll på honom. Lade honom i mitten av sängen med god marginal från alla kanter, går sedan in i rummet intill och börjar hänga tvätt, rätt som det är hör jag han börja skrika och jag springer i 100km/h in i vårt sovrum, tvätten jag håller i famnen flyger upp i taket då jag till min förfäran ser Oscar hänga över sängkanten, allt som håller honom från att ramla över med huvudet före är hans lilla arm som starkt försöker hålla emot! *hjärtklappning på mamma* får tack & lov tag i honom innan olyckan är framme och kramar om honom för glatta livet. Nu har jag förstått att lille Oscar börjar lära sig att ta sig fram. Han kryper inte än, men lyckas hasa och dra sig framåt. Oroligt sätt att lära sig den läxan....

Idag när jag pratade i telefonen med min farmor så lade jag Oscar på mage på golvet för att se om han ville träna lite på att just "ta sig fram". Pratar och ser att han faktist är riktigt duktig på att hasa sig framåt, men övning ger färdighet och vi är långt ifrån krypa än. Men rätt som det är så vänder han sig från mage till rygg! Det har bara hänt i sängen innan med lite hjälp från lutande kuddar och madrass. Denna gången gjorde han det helt själv på plan yta! Vad duktigt du är ropar jag, och farmor i luren undrar vad jag menar *skrattar*.

Nu är det dags att barnsäkra vardagsrummet! Så framöver nu måste hörnskydd inköpas och lite annat smått och gott, har börjat plocka undan småplock nu, men små lösningar måste vi fixa, t.ex så lyckas Oscar klämma fingrarna emot tvbänken, den ligger i samma höjd som gå stolen, samma sak med vardagsrumsbordet, hur ska vi göra åt det?! Mer än att ha uppsikt....



En livlig liten kille som far omkring som en tornado.



Aja än sålänge har vi kuddar ivägen för tvbänken som ni kanske ser på bilderna, men sladdarna från mammas dator hänger farligt som ni ser.


Ajabaja inte dra i mammas datorsladd, den åkte genast bort ifrån lille Oscar.

/TINA

Inga kommentarer: